קרקע חקלאית להשקעה

תוכן עניינים

לאחרונה ומזה מספר שנים, אנו עדים לדיון רחב ומתמשך בנושא נדל"ן בישראל, הן בתור אפיק השקעה והן בפן הפרקטי של רכישת אדמה או בית. מי שחש כאילו המחירים בארץ נמצאים בעלייה מתמדת אינו טועה, שכן פחות או יותר כך היה הדבר מאז ומתמיד: אנו חיים במדינה קטנה עם מעט עתודות קרקע ובמקביל נהנים מקצב ריבוי טבעי גבוה אשר יוצר ביקושים בשוק הנדל"ן.
אך זו אינה הסיבה היחידה להתעוררות הניכרת שאנו חווים בתקופה האחרונה, ואשר רבים תולים את מקורה במשבר בשוק ההון. משקיעים רבים מחפשים כיום קרקע חקלאית להשקעה בשל המשבר הכלכלי האחרון וכתוצאה ממנו, שכן במהלכו נחשף דור חדש של משקיעים להשפעות הרחבות של נפילות חדות בבורסה, ולאחר שהונם של רבים נמחק, הפכה לפתע קרקע חקלאית להשקעה לאפיק קורץ ואלטרנטיבי לבורסה.

קניית אדמה מול קניית מנייה

אלו מאיתנו אשר מתעניינים בנושא קרקע חקלאית להשקעה, בחרו זאת בתור אפיק השקעה סולידי יחסית הנהנה מסיכון נמוך במיוחד. אם מצוי בידיכם הון מסוים ואתם מתלבטים כיצד להשקיע אותו הרי שאחד האפיקים בהם ניתן לפצל את השקעתכם הינו תחום קרקע חקלאית להשקעה. אם נשווה את תוכנית המתאר הארצית כיום לתוכנית של לפני עשר או עשרים שנה, נגלה שישובים רבים התרחבו, מטבע הדברים, ושבתוכם רבים מהשכונות והרחובות החדשים נבנו על מה שהיה פעם אדמות חקלאיות. ההנחה היא שאם היה בידינו להשוות בין תוכנית המתאר הנוכחית לזו שתהיה בעוד עשרים שנה, נגלה שרבים מהמגרשים שהוגדרו היום כחקלאיים עברו תהליך של שינוי ייעוד והפשרה לבנייה והם אשר מאכלסים את כל ההרחבות בישובים.
לרכישת אדמה, ולא חשובה הסיבה לרכישה, יש אספקט נוסף המבדיל אותה באופן מהותי מהשקעה בשוק ההון. הרוכש קרקע חקלאית להשקעה, מקבל בתמורה לכספו נכס נדל"ן אשר היה ויישאר במקומו מאז ומתמיד. הבעלות על אדמה נושאת עימה ערך אישי מעבר לערך הפיננסי או התשואות, אלא ערך שנובע מהביטחון המוחלט בעסקה : החשש מפני משבר כלכלי, משבר בשווקים או שינויים בשערי המטבע למשל, מפסיק להדאיג את המשקיע, שכן ההשפעות על ערך הקרקעות הינן עקיפות בהרבה מאשר השפעת תהליכים אלה על המדדים בבורסה, אשר עשויים לצלול בתוך שבוע ולאבד מערכם בצורה דרסטית, בוודאי במצב של בועה שלמרבה הצער אינו שכיח בתקופה המודרנית.

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן