מהי תמ"א 35 וכיצד היא פועלת

תוכן עניינים

דגשים למשקיע הפוטנציאלי בקרקע חקלאית

מהי תמ"א 35?

תמ"א 35, או בשמה המלא – תוכנית המתאר הארצית המשולבת לבניה, פיתוח ושימור 35, היינו דו"ח של המועצה הארצית לתכנון ובנייה אשר אושר בשנת 2005 ונועד להוות קו מנחה לאופן פיתוחה של מדינת ישראל עד שנת 2020.
תמ"א 35 מהווה לרוב את הבסיס לכל יוזמת פיתוח המתקבלת בארץ ורוב תוכניות המתאר האזוריות והמקומיות מבוססות על העקרונות שגובשו במסמך.

תמא 35 חידוש ושימורים מבנים

רקע היסטורי ועקרונות מרכזיים המגובשים בתמ"א 35

עם העלייה המאסיבית מברית המועצות שהתרחשה במהלך שנות ה-90 המועצה הארצית לתכנון ובניה הגיעה מהר מאוד למסקנה שתמ"א 6 אינה תספק מענה לגדילה המשמעותית שחלה באוכלוסיית המדינה.
עקב הדחיפות שבנושא גובשה תוכנית זמנית בשם תמ"א 31 אשר עקרונותיה המנחים היו המשך פיתוח מואץ במרכזה של המדינה באזור המשולש שקודקודיו הם נתניה, ירושלים ואשדוד.
מתוצאותיה הבולטות של תוכנית זו בנוף הישראלי ניתן לראות את כביש 6 והעיר מודיעין אשר הוקמה מאפס.

עם היותה של תמ"א 31 מלכתחילה תוכנית זמנית ועם ירידת היקף העלייה לארץ, נוצר הצורך לתוכנית מקיפה יותר התשמש כמודל לפיתוח הארץ לשנים הבאות – כך נולדה תמ"א 35.
עקרונות מרכזיים אשר הנחו את כתיבת המסמך הינם שמירה על שטחיה הפתוחים של מדינת ישראל ככל הניתן. עקרון אשר נועד להבטיח עתודות קרקע זמינות לדורות הבאים ושמירה על הריאות הירוקות של המדינה תוך דגש על פיתוח פארקים לאומיים ושימור אזורים ירוקים קיימים.
עקרון נוסף היינו מיקוד הפיתוח בערים הקיימות ולא במיזמים חדשים בשטחים מבודדים כחלק מניסיון עצירת מגמת הפרבור שחלה בארץ ועידוד פיתוחן של הערים הקיימות תוך שיפור התשתיות הכלליות ובעיקר התחבורה הציבורית.

איך תמ"א 35 בנויה?

בתמ"א 35 בוצעה חלוקה חדשה של השטחים בארץ לחלקות המוגדרות כ"מרקמים" אחת ממטרותיה היא השבחת קרקע. מרקמים אלו גם כן התחלקו למספר סוגים אשר שונים האחד מהשני ביעודם ובדרגות הפיתוח והשימור שלהם.
החלוקה למרקמים גובשה תוך התחשבות בגידול האוכלוסיה הצפוי בערי הארץ עד שנת 2020 וכך ניתן לראות ע"פ המתאר של התוכנית ששטחים מאוד מסויימים בסביבותיהם של הערים מוגדרים כעתודות לפיתוח תחת העקרון של בנייה צמודת דופן (הצמדת בניה חדשה לבניה קימת) אשר נועדה להגביל את ההתפשטות לכיוון השטחים הפתוחים.
כמו כן שטחים פתוחים רבים הוגדרו כאזורים לשימור והושם דגש על פיתוח פארקים מטרופוליניים.

פרויקט תמא 35

תמ"א 35 וחשיבותה למשקיע בקרקע חקלאית

כמו בכל השקעה אחרת גם כאשר משקיעים ב-קרקע חקלאית ישנם מספר דברים בסיסיים שחייבים לבדוק בשביל אפילו לשקול האם להתעמק ב-קרקע להשקעה או לוותר עליה.
רכישת קרקע חקלאית הינה פעולה חסרת משמעות כאשר רוכשים קרקע אשר אין אפילו סממן מעודד אחד בעניין סיכויי הפשרתה ותמ"א 35 הינו המקום הראשון לבדוק זאת.
הפשרת קרקע חקלאית הינו תהליך אשר עובר ידיים רבות ועלול להיכשל לחלוטין במקרה והקרקע החקלאית אינה מצוינת בתמ"א כמיועדת להפשרה בעתיד.

בהיותו של תמ"א 35 מסמך רשמי המשמש כמנחה המדיניות הקרקעית במדינת ישראל חשוב מאוד לוודא שהשטח החקלאי הרלוונטי אכן נמצא בתוכניות עתידיות כשטח הנועד לשמש עתודת קרקע לישוב כזה או אחר.
מאז כתיבת המסמך הוגשו מעט מאוד הצעות יזום אשר חרגו מהעקרונות אשר צוינו במסמך וגם מאלו הרוב המוחלט לא אושרו.

תמ"א 35 – לסיכום

כמשקיעים עלינו לעשות הכל בשביל לוודא שאנחנו לא שמים את כספינו על קרנו של הצבי.
משקיע בבורסה יבדוק טוב טוב את החברה שבה הוא מעוניין להשקיע, את ההיסטוריה שלה, את המטרות שאליהם החברה מכוונת, את תנאי השוק הנוכחיים ואת היציבות הכלכלית במשק.
זה הרבה עבודה וזה יהיה טעות להעריך שהשקעה בקרקע חקלאית דורשת פחות.

וכמו בכל תחום אחר הדבר הראשון שבודקים זה המדיניות, מה המדינה מכתיבה ולאיזו מטרה היא מכוונת. תשובות אלו נמצאות בתמ"א 35.
אנו בחברת קרקעות ישראל שמים דגש רב לשווק אך ורק קרקעות חקלאיות אשר נמצאות בתוכניות של תמ"א 35.

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן